Denne blog skal sætte fokus på de spillere, som er i verdensklasse, og som har potentialet til at blive en af EM’s helt store oplevelser, men som måske får svært ved at komme i start-11′eren på deres hold, fordi der er én spiller, der bare er bedre. Jeg kan som alle andre ikke garantere startopstillingerne, men jeg tager udgangspunkt i, hvad der er meldt ud indtil videre.
VICTOR VALDES - Klassemålmand fra FC Barcelona, som bare står i skyggen (igen) af Iker Casillas, der også er anfører på det spanske hold. Jose Reina kunne velsagtens også være nævnt, da Spanien er usædvanlig godt besat på målmandsposten.
CESC FABREGAS - Han har godt nok spillet 63 landskampe i en alder af 25 år, men både i EM 2008 og VM 2010 havde han svært ved at komme på holdet i Spanien, som også er vanvittig godt besat på midtbanen. Det er et luksusproblem af de større at skulle vælge mellem Busquets-Xavi-Iniesta-Alonso-Silva-Fabregas-Mata m.fl. Jeg tror personligt på en midtbane med Busquets-Alonso-Xavi, mens der bliver plads til Silva og Iniesta på kanterne. Altså - sorteper til Fabregas - igen.
KLAAS-JAN HUNTELAAR - Måltyv, som for alvor har fået gang i karrieren igen efter forholdsvis mislykkede ophold i AC Milan og Real Madrid. Har scoret hele 29 bundesligamål for Schalke i netop overståede sæson og var Hollands topscorer i EM-kvalen med hele 12 mål (13 er rekord i en EM-kval). Men når rivalen hedder Robin van Persie, som har 30 friske premier league-mål med i tasken samt kåringen som PFA Player of the Year, er Huntelaar nok ikke første valg på holdkortet alligevel.
RAFAEL VAN DER VAART - Ja vi bliver i Bert Van Marwijks trup i gruppe B. Van der Vaart har med 96 landskampe været et stort aktiv for Holland, og med 24 mål i 61 kampe for Tottenham over de seneste to sæsoner har han da også været glimrende på klubplan. Mange hold til EM ville gerne kunne sætte ham på holdkortet, men Wesley Sneijder bliver nok (forståeligt) foretrukket, og Van der Vaart er sorteper.
MARIO GOMEZ - Sikke et navn at sætte på bænken. Han er blandt de allerbedste boksspillere i verden, men Miroslav Klose har et kæmpe navn i Tyskland og blev topscorer i EM-kvalen med 9 mål. Jeg gætter på, at Klose trods alt stadig er Joachim Löws foretrukne i front.
TONI KROOS - Vi bliver i det tyske, og her kunne for så vel lige så godt have stået Mario Götze og Marco Reus. Tysklands midtbane er bare ualmindelig godt besat, og med en forventet midtbaneopstilling, der hedder Khedira-Schweinsteiger-Podolski-Müller-Özil, er der nogle andre der må trække sorteper.
STEVE MANDANDA - Glimrende målmand, som på trods af at være ældre og mere erfaren end Lloris får år tilbage blev overhalet indenom. Lloris er nu nyudnævnt anfører hos Les Bleus, så Mandanda kan godt sætte sig til rette og lade være med at blive fornærmet over titlen som sorteper.
ROMAN PAVLYUCHENKO - Ja ja, han er ikke som de andre i verdensklasse, men han har trods alt scoret 20 landskampsmål for Rusland i kun 47 kampe, og så blev han næsten topscorer til EM i 2008 med tre mål, kun overgået af David Villa. Træner Dick Advocaat forventes dog at stille med Aleksandr Kerzhakov i stedet.
LASSE SCHØNE - jaja, ikke en blog uden en dansk spiller også. Lasse Schøne er ikke verdensklasse, men har gjort det glimrende i Holland i nu mange år, hvor Ajax også har hentet ham til den offensive midtbane til efter sommerferien. Ajax spiller med én defensiv og to offensive midtbanespillere, så her kan der med held og dygtighed godt blive plads til Schøne ved siden af Eriksen. Det gør Danmark dog ikke, Kvist og Zimling sidder solidt på de to defensive, og så er der kun plads til Eriksen på den offensive. Sorteper til Schøne.
11
Stemmer
Kommentarer
Anmeld
2012-06-08 11:18:23
PIS! Der var også billeder med i bloggen, jeg ved ikke hvorfor de ikke kom med... Det ville have gjort den lidt mere appetitlig...
2012-06-09 00:46:19
Man skal vist være Barcelona fan for at synes Valdes er klassemålmand ;o)
2012-06-09 01:09:22
Jeg er nu ikke enig med dig omkring Steve Mandanda.
Jeg er selv Marseille fan, men hans bundniveau er simpelthen for lavt!
Hugo Loris er derimod kun blevet bedre siden hans ankomst til Lyon.
Jeg ser nu heller ikke Victor Valdes som en klasse målmand, ja han står for barcelona, men der findes en del bedre spanske målmænd.. ;-)
2012-06-09 11:35:59
Så nævn dem da :-) Forstår ikke hvorfor folk undervurderer Valdés så meget. Må jeg høre de vanvittige fejl han har lavet, som Casillas ikke har lavet?
2012-06-09 12:52:36
Vedr. Mandanda må jeg være svar skyldig. Jeg ser desværre ikke meget fransk fodbold, selvom jeg synes, at ligaen er fed og har mange spændende profiler, særligt dem, som ikke er så profilerede endnu. Så ja, jeg kender ikke Mandandas bundniveau :)
Vedr. Valdes mener jeg, at han i starten i sin Barcelona-tid var meget usikker, men der var han også ung og uerfaren. Her hentede man Rüstü Recber som førstekeeper, men da han var ikke EU-spiller kunne han ikke komme på holdet, da man i forvejen havde 3 ikke EU-profiler i start-11´eren. Jeg husker ikke lige, om det var Ronaldinho-Eto´o og en tredje på det tidspunkt... Måske Yaya Touré? Men derfor fik Valdes fast spilletid, og han er kun blevet bedre. Jeg synes ikke, at der er mange målmænd d.d., der er bedre. Han er da ikke blandt de 5 bedste i verden, men han kan i min optik godt være i top 10-15 stykker. Synes virkelig ikke han laver mange fejl...
2012-06-09 16:11:54
Det er vel kun Casillas og Reina man seriøst kan mene er bedre end Valdes. Når Reina så har været så rystende usikker, som han har i denne sæson, så må Valdes alt andet lige anses for Spaniens andenbedste målmand.
Yildis > Så vidt jeg husker var det Ronaldinho, Marquez og Saviola. Eto´o kom først året efter.
2012-06-09 21:05:59
Der kunne ligeså godt stå:
Men du får nok (desværre) ret - Eriksen er selvskrevet.
2012-06-10 07:46:08
@Lundze:
Tak, jeg huskede ikke lige hvem det var, blot at hans nationalitet var imod ham :)
Og jeg er enig, jeg ser også Valdes som Spaniens andenbedste målmand, synes ikke der er andre oplagte kandidater.
@krusjer1:
Måske overvurderet, men han var den dansker, der løb mest i første halvleg, og det er vigtigt i en kamp, hvor man ikke har bolden meget. Hvad Eriksen og Bendtner ikke havde i bolden, havde de til gengæld i fight og løbevillighed, og det fortjener de begge ros for! Jeg synes i øvrigt, at han er den bedste Danmark har på positionen, så selvfølgelig skal han spille, hvis han er klar (fysisk og mentalt). Og Danmark formåede, især til sidst, at holde i bolden på Hollands banehalvdel, så sekunderne løb ud stille og roligt - flot! Dog blev jeg lidt lang i ansigtet, da Bendtner efter 1½ minuts overtid valgte at lave en ballonbold ind i Hollands felt i stedet for at gå mod hjørneflaget...
2012-06-10 11:21:10
Ja ja han gjorde det fint, men kunne godt tænke mig at se ham spille en virkelig klassekamp, hvor han styrer midtbanen, hvor han kan sætte sin direkte modstander og hvor han score, altså hvor han konstant er farlig! Han spillede en pragtkamp mod England (som jeg husker det), men det var en vendskabskamp og hverken før eller siden, har han ikke vist noget der var bedre end middelmådigt for landsholdet.
Jep, og der var Erisken skiftet ud til fordel for Schøne, så det kan da ikke have været Eriksens fortjeneste.
2012-06-10 12:36:04
Nej det mente jeg heller ikke. Det var ment som en kommentar til det, Danmark gjorde godt generelt set. Og Schøne havde nogle gode momenter i dét spil, men synes også han smed nogle bolde væk, lige da han kom ind. Så det var "både og" i forhold til Schøne, synes jeg.
Men jeg ville også gerne som du se Eriksen træde mere i karakter, hvem ville ikke det? Men jeg synes stadig han er vores bedste mand på den centrale offensive midtbane. Og det ved modstanderne jo også, så han får lidt mere opmærksomhed fra Van Bommel/De Jong m.fl., modsat fx Krohn-Dehli, der så får lidt ekstra plads.
Og enig, hans kamp mod England for et par år siden var vel hans bedste for landsholdet til dato. Mere af det, tak :)
2012-06-10 16:30:19
Enig. Jeg kan nævne flere superligakeepere der er edre.
2012-06-10 19:58:41
Ej, min holdning om Valdes er måske heller ikke helt reel.
Han er en dygtig målmand, som bare ikke virker ligeså sikker og skarp som Casillas...
2012-06-10 19:58:41
Ej, min holdning om Valdes er måske heller ikke helt reel.
Han er en dygtig målmand, som bare ikke virker ligeså sikker og skarp som Casillas...
2012-06-10 22:19:15
Der er meget få målmænd i verden, der er lige så sikre og skarpe som Casillas. Neuer, Joe Hart og måske Cech, Buffon og Lloris med lidt god vilje. Og nej, der er ikke superligamålmænd, der er bedre end Valdes, nu må I simpelthen stoppe! 330 kampe for Barcelona, med meget få fejl, det er altså klasse.
2012-06-10 22:22:13
Jeg må til gengæld tage Gomez og Fabregas i mig igen. Begge var startere OG målscorere... Friskt af Del Bosque, i øvrigt, at stille med seks midtbanespillere på de seks forreste: Busquets, Xavi, Alonso, Fabregas, Silva og Iniesta. Men ja, hvis angriberne ikke er bedre end dem :) P.S. Jeg så desværre ikke kampen, så det kan jeg ikke kommentere på. Blot at jeg tog fejl i forhold til start 11´eren...
2012-06-11 09:45:04
Tror sgu det var det der man kalder ironisk...
Med lidt god vilje??? Har ikke set Lloris, men de to andre er da i hvert fald noget bedre pt.
2012-06-11 11:19:07
Wiland er da flere klasser bedre! Derudover er da da flere andre som har mere klasse end Valdés.
330 kampe for Barcelona beviser jo ingenting - hvis Søren Jochumsen havde været katalaner havde han da stået mindst lige så mange kampe for dem.
2012-06-11 16:41:15
Var han ikke catalaner, var han røget for længst.
2012-06-12 17:02:56
@Krusjer1: Du er med på, at jeg mente bedre end Casillas, ikke? Dem, jeg nævner, mener jeg er bedre end Valdes, men min pointe var, at han ikke skal sammenlignes med Casillas, da han er blandt de bedste i verden.
Og til jer, der mener, at fx sveriges andenmålmand Wiland er bedre end Valdes, så vil jeg blot sige, at jeg er uenig. Slut herfra.
2012-06-13 15:30:14
Vi kan vidst godt blive enige om at Valdez er en dygtig målmand. Jeg tror vidst også vi kan blive enige om, at det er en ligegyldig diskussion (i øjeblikket) fordi hvis Casillas ikke bliver skadet eller modtager en karantæne, så kommer hverken Reina eller Valdez til overvejelse for Del Bosque.
2012-06-14 11:24:35
Var jeg ikke med på. Er jeg nu :)
2012-06-14 13:21:20
@Yidis
Ved ikke om tjekker tråden endnu, men vil lige komme med kommentar omkring Eriksen. Nu har han ageret anonym boldflytter 2 kampe i træk, hvor han i bedste fald lige tager en "drible"tur på tværs af banen, og i værste fald (specielt i går) smidder håbløse bolde væk der skaber farlige situationer i egen ende. Var jeg landstræner røg Schöne eller Kahlenberg på mod Tyskland, efter den katastrofekamp Eriksen spillede i går; de kan da i værste fald kun spille ligeså ringe.
EM foregår på et helt andet niveau end æresdivisionen, og DK er ikke blandt turneringens bedste som Ajax er det i den hjemlige. Indtil videre må man bare indse at Eriksen ikke har klassen til at håndtere dette. Modsat en Bendtner der løfter sit spil enormt.
2012-06-15 10:31:16
@Krusjer1:
Jeg er ikke uenig med dig. Egentlig synes jeg Eriksen har gjort det ok, og når tingene ikke er lykkedes for ham, har han til gengæld fightet røven ud af bukserne. Dog er det tydeligt, at han mangler til selvtillid, og han tør ikke gøre det frække, det satsede (altså fremme på banen-gisp!), hvilket bare er nødvendigt, hvis den danske offensiv ikke skal lukkes helt ned. Schøne imponerede mig nu ikke, da han kom ind, men jeg er spændt på, hvad Olsen gør mod tysken. Vi har jo haft godt fat i dem tidligere (´86,´92), så mon ikke vi vinder 2-0? ;)
2012-06-15 14:22:38
Nej tror egentlig heller ikke vi er uenige. Men kunne godt tænke mig at se Schøne eller Kahlenberg fra start. Om ikke andet så for at sende et signal til Eriksen om at han ikke skal føle sig selvskrevet lige meget hvad.
Er dog ikke helt enig i det med fight. Når han taber bolden jagter han ikke modstanderen som en vild og blodig, hvilket man altid bør gøre. Det var der et par eksempler på mod Portugal
Ha ha! Det håber jeg fandme!