2012 - tre kampe og nul point. Efter kampene mod Fulham og Swansea, havde jeg sådan set ikke forventet andet end ’strike three’ mod Manchester United men nederlaget – forudsigeligt som det nu var – gjorde stadig ondt.
Arsène Wenger har ikke kun mistet sin mojo. Nu virker det også som om, at han har mistet overblikket. Udskiftningen af Alex Oxlade-Chamberlain, lige efter den unge wing havde lagt op til Robin van Persies udligning, var intet mindre end katastrofal. En af de fejl, som kostede tre point. En af de fejl, der meget vel kan koste fjerdepladsen.
The Ox havde spillet en fremragende kamp, indtil han blev taget ud. Trods sin unge alder viste han mod og mandshjerte, og i modsætning til sin kollega på den anden fløj, Theo Walcott, viste han også den fornødne teknik til at få succes med sine udfordringer. Han arbejdede hårdt over hele banen, var solid defensivt og havde flere bolderobringer.
Jeg vil ikke gå så langt som til at sige, at Oxlade var banens bedste - det var Laurent Koscielny - men The Ox havde haft en god kamp og havde ikke fortjent at blive skiftet ud. Og da slet ikke for Andrey Arshavin, som hele sæsonen har været lige til at smide i floden.
Der gik da heller ikke mange minutter, før den rustne russer satte sig på røven og lod Valencia spadsere igennem vores forsvar og servere sejrsmålet til Welbeck på et sølvfad.
Udskiftningen var en panikbeslutning. Uforståelig. En beslutning som med højlydte buh-råb gav genklang på lægterne.
På pressekonferencen efter kampen undskyldte Wenger sig med, at Oxlade viste tegn på træthed. Fair nok. Wenger er tættere på begivenhederne, og man må gå ud fra, at han har set noget, som de 55.000 arsenal-fans på Emirates Stadium ikke havde set.
Men selvom Oxlade-Chamberlain var træt, så må teenageren have fået fornyet luft og momentum efter sin assist. Et momentum, som kunne have spredt sig til holdet og publikum. Et momentum som blev punkteret, da han blev skiftet ud, og Arshavin skiftet ind.
Det er dog for nemt at give Andrey Arshavin skylden for nederlaget. Alex Fergusson havde rigtig nok set, at Johan Djourou var det svageste led i fire-back-kæden. Noget som i den grad blev belyst kort før pausen, hvor Ryan Giggs fik mere end rigelig tid til at sende en sukkerbal lige ind i panden på Vanlencia. På den anden fløj havde The Verminator det også svært, og han lod da også Arshavin i stikken ved det udlignende mål. Mertesacker var tung som en kummefryser, og han blev ved flere lejligheder løbet over ende af den hurtige Welbeck.
Song havde ikke en af sine bedste kampe på midtbanen. Aaron Ramsey så stadig slidt ud og selvom Tomas Rosicky forsøgte og forsøgte, så var han bare ikke god nok til at gøre en forskel – og bliver det sikkert aldrig.
Theo Walcott var endnu engang uinspireret, og selv Robin van Persie var – trods scoringen – slap og uskarp.
Det siger alt, at Wenger måtte skifte Park ind for Ramsey med ti minutter igen, men det er ikke længere kun et spørgsmål om truppens bredde. Truppen har mistet troen. Og værre endnu Wenger har mistet troen i sin trup.
I anden halvleg kommer den unge Nico Yennaris ind for den skadede Djourou og gør det væsentligt bedre end schweizeren. Alex Oxlade-Chamberlain spiller bedre, end Arshavin har gjort hele sæsonen, men bliver alligevel skiftet ud, da kampen spidser til. En manager med selvtillid havde brugt Yennaris fra start og holdt Oxlade på banen.
Men Wenger har ingen selvtillid. Han har mistet grebet, og fremtiden synes at være smurt ind i glidecreme.
Gotta get behind the mule
Tags: http://www.goonaz.dk/
18
Stemmer
Kommentarer
Anmeld
2012-01-22 23:31:07
troede lige det var en blok om homoseksualitet i fodbold
2012-01-23 01:28:40
Enig med at det var en stor fejl af Wenger at udskiftet Chamberlain men synes mange af jer Arsenal fans gør Arshavin til syndebunk. Bevares han bliver sat af men Valencia spadserer altså også lige igennem 2-3 andre Arsenal spillere?
2012-01-23 01:52:07
Tja synes da Mertesacker gjorde det ok. Han reddede trods alt et mål.
2012-01-23 08:38:09
"Enig med at det var en stor fejl af Wenger at udskiftet Chamberlain men synes mange af jer Arsenal fans gør Arshavin til syndebunk"
Hvem? Bloggeren gør da ikke. Han kritiserer blot at vores bedste/næstbedste bliver skiftet ud for en spiller, der har været elendig i lang tid, og at den udskiftning fik os til at tabe lidt af det momentum vi havde fået.
2012-01-23 09:08:13 Nu mente jeg ikke kun bloggeren men generelt set, mange, der direkte skyder skylden på ham :)
2012-01-23 09:08:13
DP.
2012-01-23 12:08:31
For hver kamp der går bliver jeg mindre og mindre pro Wenger.
Jeg vil ønske at Wenger snart stoppede med at være så stædig og åbner øjnene op og ser det som alle vi andre kan se.
Jeg synes vi trænger til en manager der kan komme med nogle defensive taktikker og skifte ud i truppen de steder der trænger til det.
Og så få da solgt Arshavin, det fede læs...
2012-01-23 12:15:55
"Nu mente jeg ikke kun bloggeren men generelt set, mange, der direkte skyder skylden på ham :) "
Sorry, men jeg er nu kun stødt på enkelte. Mener du bloggeren skyder skylden på Arshavin?
2012-01-23 15:38:00
Syntes mange Arsenal fans er meget unuanceret i deres syn på Arshavin og hans indskiftning i går. Sagen var, som Wenger, selv udtalte at Chamberlain var ved at blive træt. Nu ved jeg ikke med jer, men fra mit synspunkt bør man have så få trætte spillere på banen som muligt i slutfasen af så tæt en kamp. At Arshavin så fejler igen, for gud ved hvilken gang, er jo ikke noget Wenger kan gøre for. Desuden forsvarer Wenger sig også meget godt med det fornuftige argument der hedder, en ungdomspiller, for Ruslands anføre, det kan man da ikke være rasende over.
2012-01-23 15:42:00
Chamberlain så nu ikke træt ud i en grad, så han var ved at være helt nedslidt. Endvidere har Wenger ganske ofte formået at holde nedslidte spillere på banen selvom en udskiftning var åbenlys.
"At Arshavin så fejler igen, for gud ved hvilken gang, er jo ikke noget Wenger kan gøre for."
Det var til at forudse.
"Desuden forsvarer Wenger sig også meget godt med det fornuftige argument der hedder, en ungdomspiller, for Ruslands anføre, det kan man da ikke være rasende over. "
A´ hva´!? Det var en gennemført idiotisk begrundelse. Det handler om det egentlige bidrag, ikke alder, status på et landshold osv.
2012-01-23 16:19:06
Fine betragtninger.. Er dog ikke enig i at Rosicky var så dårlig i går. Synes at der var godt drive i hans boldbesiddelse, og at Arsenal så klart farligst ud, når han havde bolden. Selvfølgelig var han ikke god i 1. halvleg. Der stank hele holdet.
2012-01-23 16:21:34
#Geddar
Det jeg mener er at rutinen fra Arshavin betyder ville betyde meget i slutfasen af sådan en kamp. Det er set igen og igen hvordan at Arsenals unge spiller har tabt hovedet og hevet håbløse udvisninger i slutningerne af de tætte kampe
2012-01-23 16:30:32
"Det er set igen og igen hvordan at Arsenals unge spiller har tabt hovedet og hevet håbløse udvisninger i slutningerne af de tætte kampe"
Få har skuffet mere, og skabt mere frustration end Arshavin. Hvordan du mener han bidrager med sin rutine i slutfasen går over min forstand. Han leverer blindgydedriblinger og masser af dårlige afleveringer. Hvordan mener du konkret rutinen manifesterer sig når Arshavin er på banen?
Og er det i øvrigt de spillere som Arshavin bliver skiftet ind for, der har trukket de røde kort?
2012-01-23 18:46:13
Manchester United scorer altid i svine minutterne! Der er ikke noget at gøre.. I Manchesters kampe er det ikke noget med 90 minutter + tillægstid! I Manchesters kampe bliver der spillet indtil Man Utd har scoret..
2012-01-23 18:47:38
Man kan da i så fald undre sig over at der blev lagt 5 minutter til, når nu United førte efter ordinær tid.
2012-01-23 19:55:00
sejt sagt...
2012-01-23 19:58:09
Undskyld. Jeg prøver igen:
Ferguson har bestukket hele lortet. Det er tydeligt for enhver at dommerne favoriserer United. Det er snydere hele bundtet mayn!!!
Bedre?
2012-01-23 20:20:06
Ja .. det var helt fint!
2012-01-23 21:43:24
+1. Typisk United. Desværre.
God blog synes jeg, den bliver dog en smule overstrålet af dine subjektive frustrationer over det hele. Det er lidt ærgerligt. Tror ikke Wenger har mistet troen, men jeg tror han, ligesom Dalglish i Liverpool, er bange for at fejle og prøver de løsninger der burde være sikre, altså de rutinerede kræfter. At Arshavin gør det så umådeligt dårligt, som Kuyt gør det i Liverpool, er jo heller ikke til at forstå.
Der er faktisk mange paralleller at trække mellem LFC og Arsenal for tiden, og tror desværre endnu én bliver at begge klubber ender uden for top 4.
Men jeg håber stadig.
Du fik en stemme :)
2012-01-23 22:29:03
Scorede Welbeck ikke efter 80 minutter? Hvorfor bliver der snakket om tillægstid?
Det ville være ærgerligt for Arsenal at miste en mand med så mange kvaliteter som Wenger men han ville måske efterhånden gøre mere gavn i en anden rolle i klubben, lidt væk fra sidelinjen.
edit: "Udskiftningen af Alex Oxlade-Chamberlain, lige efter den unge wing havde lagt op til Robin van Persies udligning, var intet mindre end katastrofal. En af de fejl, som kostede tre point."
Ah, 1 point kostede den vel, umiddelbart. Ikke at det gør det til en bagatel. Den mest katastrofale konsekvens på sigt bliver i værste fald Van Persie, der skal alligevel noget til før en anfører råber "No!" ud til sidelinjen ved en udskiftning, og han stod og kiggede tomt ud i luften da kampen var færdig - muligvis en overfortolkning men episoden har nok ikke skubbet RVP tættere på en kontraktforlængelse. Sjældent er en kamp så direkte blevet tabt på gulvet af en håbløs trænerdisposition, og Wengers forklaring på pressemødet (anfører for Rusland) er til at ryste på hovedet over.
2012-01-23 22:29:20
Jeg er ret uenig. Synes, der er meget få paralleller. Begge hold har problemer med spillet, ja, men årsagerne og forskellene kan fylde mindst én blog, så jeg vil ikke engang begynde her - dertil bliver det for udetaljeret.
En fin blog, men måske en lidt vild titel i forhold til, at bloggen omhandler én kamp... :)
2012-01-24 00:11:27
@ Geddar
+ 100 for kommentaren til Aspergenser. F-O-R-nøjelse.
Udmærket blog. Den kunne nu egentlig (næsten) ligeså godt have været skrevet, efter kampene mod Fulham og Swansea også, for overskriften er gennemgående: Krise.
Jeg er nu ikke overrasket, over at vi taber mod United - vi må sande og erkende, at vi ikke længere er et tophold. Hvis vi kigger på papiret, har City, United & Chelsea en langt bedre trup. Og det smerter mig sinddsygt at sige dette, men... Spurs har såmænd også en bedre trup.
RVP, Vermaelen, Song, Sagna og Wilshiere er de eneste verdensklassespillere jeg kan se. Man kan så trække Sagna og Wilshiere fra, for det er vel efterhånden begrænset hvor stort et indtryk de kan nå at gøre, når de returnere fra så lange skadespauser.
Walcott, Arteta, Mertesacker, Ramsey er i mine øjne, gennemsnitlige Premier League spillere. De er for ustabile i deres præstationer og har generelt et aaaalt for lavt bundniveau.
Vi kan efterhånden ikke undskylde med skader. United har har for én gangs skyld, ligeså mange skader - forskellen er, at både Phil Jones, Chris Smaling, Rafael, Fabio, Valenica kan dække en højreback i United. Sagna er vel den eneste ved os; Jeg behøver vel ikke nævne Djourous evner på en højreback?
Vores trup er bred; langt størstedelen er bare ikke god nok efterhånden.
Ja, et meget sortseende indlæg fra en loyal og trofast Arsenal fan, men det er efterhånden min holdning - vær realistisk; det må rigtig gerne smitte af på Wenger.
2012-01-24 08:24:30
"Sagna er vel den eneste ved os; Jeg behøver vel ikke nævne Djourous evner på en højreback?"
Jenkinson, Coquelin og Koscielny - og sidstnævnte har i øvrigt spillet på et imponerende højt niveau i denne sæson.
Men ellers er jeg enig i, at der er for mange af vores breddespillere, der ikke kan bruges. Vi har derfor (også af andre årsager) forholdsvist mange der er oplagte at skille sig af med: Almunia, Squid, Gibbs, Djourou, Denilson, Diaby, Arshavin, Chamakh, Bendtner, Vela.
2012-01-24 11:25:55
@ Geddar
Bevares, dem du nævner har da imponeret, men Jenkinsson på højre back er i mine øjne, slet ikke god nok til en top 4 klub - på sigt er jeg bange for at han falder grusomt igennem.
Men ja, jeg er enig i at vi skal skille os af med de spillere du nævner. Men det er jo også vanvittigt at vi har så mange spillere i vores trup, der i princippet bare skal skibbes af sted.
Jeg tror dog på et gunners comeback (igen) i ligaen. Alt andet lige, ville det være en katastrofe hvis ikke vi kvalificere os til CHL næste sæson, og det håber jeg de snart begynder at indse.
2012-01-24 11:33:30
Han er reserve, under udvikling, og rykkede sig i øvrigt ganske fint i månederne op til skaden. Så det giver ikke mening at snakke om at han på sigt vil falde igennem.
2012-01-24 14:02:42
Jeg mener, en stor del af skylden, for at Arshavin fejlede mod Valencia til sidst, er fansene og Arsenal-spillerne på Emirates. En mand, med i forvejen dårlig selvtillid, mister da den lille rest, han har tilbage, når han hører buhen fra fansene og anføreren står og slår ud med armene. Sikke en velkomst,
2012-01-24 14:08:06
Og de mange andre kampe?
2012-01-25 12:46:24
Arshavin er efterhånden for mig, en underlig størrelse. Hvem husker ikke 4-4 kampen på Anfiel; 4 mål af Russeren med efterfølgende overskrift på bold.dk: "Liverpool - Arshavin 4-4".
Trods det, mangler han stadig det helt store gennembrud hos Arsenal, og i kraft af at han snart er 30 år gammel, så tror jeg ikke han når det. Han har behov for at spille på et hold, hvor han er den absolutte stjerne - jeg tror aldrig han har vænnet sig til den overgang der var mellem stjernestatus hos Zenit, og til at skulle kæmpe for sin plads hver uge, hos Arsenal.
Vi så jo også hvordan Henry´s niveau faldt drastisk, efter skiftet til Barcelona, hvor han ikke længere var den absolutte stjerne. Bevares, han gjorde det udmærket hos Barca (men hvem gør ikke det, i selskab med Messi, Xavi og Iniesta), men Gunners niveau blev det aldrig til.
Arshavin skal videre, snarest muligt. Mens vi stadig kan få en lille sum for ham.
2012-01-25 12:50:36
Han startede da ellers ud med at være en af stjernerne, og spillede virkelig godt det første halve år. Det var først efter en længere periode med dårlige præstationer han ikke længere var sikker starter.
Jeg husker tydeligt 4-4 kampen. Men jeg husker LANGT flere rædselsfulde minutter.
2012-01-25 12:54:42
Meeeeen, jeg er dog stadigvæk af den opfattelse, at Emirates og RVP´s velkomst, var absolut ikke i orden.
Fansene kan ikke på den ene side ha´ bannere hængende med skriften "In Arsene we trust", også på den side sætte spørgsmålstegn ved hans taktiske overvejelser.
2012-01-25 12:56:02
Tja, en af stjernerne ved jeg nu ikke - bevares, han var en dygtig spiller.
Men en spiller er først, i mine øjne, en stjerne, når han over længere tid præsterer. Fabregas, RVP har gjort det - de er stjerner.
2012-01-25 13:23:13
"Fansene kan ikke på den ene side ha´ bannere hængende med skriften "In Arsene we trust", også på den side sætte spørgsmålstegn ved hans taktiske overvejelser. "
Jo da. Der er masser af forskellige meninger blandt Arsenal-fans. Det er bestemt ikke alle der deler "In Arsenal we trust"-tankerne.
"Tja, en af stjernerne ved jeg nu ikke - bevares, han var en dygtig spiller.
Men en spiller er først, i mine øjne, en stjerne, når han over længere tid præsterer. Fabregas, RVP har gjort det - de er stjerner. "
Undskyld, men det er flueknepperi. Arshavin var en af profilerne, en af dem der blev fremhævet før, under og efter kampene og han blev ret hurtigt en af de første på holdkortet.
2012-01-25 13:34:37
Enig. Men hans startplads var garanteret i hvad .. knap en hel sæson? Det er bare ikke overbevisende nok i min verden. Det var netop i denne sæson, at han sku vise sig, i kraft af Fabregas og Nasri´s afsked. Kald det bare flueknepperi, men jeg holder mig nu til en tanke, om at en spiller skal præstere over længere tid, før han er en stjerne, før han er anerkendt.
Jeg ved godt meningerne er mange blandt fansene, men i min verden er det ALDRIG i orden, at modtage en spiller på den måde. At RVP, holdets største proil og ikke mindst anfører også reagerer med frustrationer, tenderer til børnehave opførsel. Hvis du vil have en spiller til at præstere, så er det da en kæmpe misforståelse, at han skal velkommes med negativitet og frustrationer over hans ankomst.
Hjælp dog i stedet manden, tilbage på rette køl. Vi ved jo hvad han kan, det viste han (dog for et godt stykke tid siden).
2012-01-25 14:42:47
Om han var blevet sikker starter på baggrund af en halv sæson, hel sæson eller tre år er underordnet. Han var sikker starter, hvilket var pointen.
Der er ingen grund til at håbe på at Arshavin snart kommer i gang igen. Det har vi håbet på i to år, og det er ikke sket. Det har end ikke været tæt på at ske. Han har været gennemgående ringe, og er tilmed en af vores højest lønnede, og derudover 30 år. Der er en løsning i hans tilfælde.